Nasz sprzęt
Aparaty DSLR
Seria EOS R
Król obrazu już jest z nami...
Aparaty DSLR
Seria 5D MK IV
Profesjonalny klasyk - sprawdzony...
Kochani dobrze wiecie, że każdego roku uzupełniamy swoją stajnię o nowe aparaty, obiektywy i sprzęt towarzyszący. W tym roku jest tak samo. Obecny sezon będzie mocny pod względem wykorzystania nowych puszek Canona EOS R. Czekamy co prawda jeszcze na model R5 ( z filmowaniem 8K i niesamowitymi ulepszeniami ), jednak teraz wystarczy nam pierwsze dziecko z tej serii. Musimy ją po prostu poznać.
EOS R to nowa matryca 32 mln/px i co ważniejsze genialny procesor DIGIC 8. Po raz pierwszy zastosowany tak szeroki zakres 5655 punktów dla systemu Pixel AF ( obecnie najlepszy system AF ). Dodano nowy wizjer OLED 3.69 mln punktów i dotykowy wyświetlacz 3,2- cala. Ważniejsze jest jednak to, że oferuje Wam genialną jakość filmów 4K z wysokim bitrate, co przekłada się właśnie na tak wysokiej jakości filmy, które od nas otrzymujecie. Dodatkowo profesjonalny płaski tryb C-LOG wypuszcza dla nas 10-bitowy sygnał z próbkowaniem 4:2:2!
Nowoczesna konstrukcja, bezlusterkowiec z pełną klatką.
Wykonanie zaślepek, złącz, samych przełączników jest jak zawsze na najwyższym poziomie. Bardzo lekki stop magnezu i mniejszy korpus, który bardzo dobrze współpracuje z naszymi gimbalami. Wprowadzono prawie całkowicie obsługę dotykową, co jest naprawdę dobrym rozwiązaniem. Szybki i wygodny dostęp do każdej funkcji. To w trakcie pracy na Waszej imprezie jest bardzo ważne. Testowaliśmy go już w warunkach bojowych i jest nieźle.
Pełne dane techniczne spokojnie znajdziecie w sieci. Czekamy na kolejne sztuki z tej serii bo w przyszłości zastąpią nam z pewnością 5D MK IV.
To już modele, które są z nami od dawna. I jeszcze długo będą pracowały w naszej firmie. Niesamowitej jakości obraz, świetna, szybka obsługa powoduje, że jeszcze bardziej utwierdzamy się w przekonaniu, że wybór marki był strzałem w dziesiątkę.
Obecnie posiadamy kilka sztuk modeli 5D MK IV. Jedne pracują na stałe inne natomiast, mamy jako zapas, o którym już wcześniej wspominałem. Jest to aparat uszczelniony i odporny na wodę. Co w naszej pracy ma kluczowe znaczenie. Współpracuje z kartami CF ( mode 7 ), kartami SDHC i SDXC. Działa tutaj oczywiście zapis wielokrotny. Gniazdo słuchawek, złącze USB 3.0 + WiFi i ciekawe złącze audio/video USB C. Obecnie zdjęcia jak i główne ujęcia filmowe wykonujemy własnie za pomocą tych modeli.
Posiada on dotykowy wyświetlacz 3,2 cala o zwiększonej rozdzielczości do 1,62 mln punktów. Powłoki antyodblaskowe charakteryzują się dobrą skutecznością i w zadowalający sposób wytłumiają odbicia otoczenia. Dzięki specjalnie zaprojektowanej matrycy, w której wiekszość powierzchni pokrywają piksele składające się z dwóch fotodiod, możliwa jest detekcja fazy. To rozwiązanie spowodowało, że autofokus w trybie LV w 5D Mark IV działa wyraźnie szybciej niż u poprzednika i trudno mieć większe zastrzeżenia w tym względzie. Działa to rewelacyjnie.
Film w 4K jak i FHD mogą być kodowane w MJP lub MPEG4. Zwykle korzystamy z kodowania MJP dla zachowania lepszej jakości obrazu. To przecież nasz priorytet. Zastosowano w nim matrycę 30, 4 Mpix i działa tutaj procesor DIGIC 6+.
Obiektywy
Canon L i Sigma ART Stałki
Dźwięk
Mikrofony i rejestratory...
Kochani oferujemy Wam najlepsze usługi na rynku, a co za tym idzie musimy też pracować na świetnych szkiełkach. Oczywiście z racji wybranego bagnetu pracujemy na wysokiej klasy obiektywach Canon L. I dodatkowo też, kilka lat temu mocno inwestowaliśmy w nowe Sigmy serii Art i do tej pory już powiększamy ich ilość i gamę ogniskowych. Oczywiście w grę w chodzą tylko obiektywy stało-ogniskowe. Zgodnie z naszym doświadczeniem, są zdecydowanie lepsze i szybsze, a co najważniejsze, dają lepszy bokeh i jakość finalnego obrazu. A to jest bardzo ważne.
Co konkretnie posiadamy w zasobach? A więc tak..
Obiektyw EF 24mm f/1.4 II USM - świetny szerokokątny obiektyw, który głównie używamy w kościele ( lub Cerkwi ) do ukazywania przestrzeni, otoczenia w jakim znajduje się Para Młoda i Goście.
Obiektyw EF 35mm f/1.4 II USM - kolejne szerokie szkło z serii L.
To już bardziej wykorzystujemy go do filmowania, czy zdjęć w trakcie ważnych wydarzeń ( przysięga, pierwszy taniec, podziękowania, tort ), I zdecydowanie też pracują te obiektywy dość intensywnie na sesjach plenerowych.
Obiektyw Sigma A 35/1.4 EF HSM - jak już mówiłem, świetna seria ART, która jest dla nas najważniejsza. 35mm obiektyw to jak wcześniej od Canona, portrety, szersze kadry obejmujące większe sceny i skupiska ludzi. Dodatkowo specjalnej jakości szkła i ich ilość sprawia, że bokeh z tego szkła jest rewelacyjny. Bardzo często zapinamy go na swoje body.
Obiektyw Sigma A 20/1.4 EF HSM - mega sprzęt, którym filmujemy głównie na sali weselnej. I czasem też w domach ( zależnie od układu pomieszczeń ). Bardzo szeroki obiektyw, który ogarnia nie tylko sporą grupę ludzi...ale też sprawdza się w plenerze, gdy chcemy pokazać piękną przestrzeń za Parą, Bardzo szybki i ostry. Pracują u nas dwie sztuki.
HELIOS-44M 58mm f/2 (sample) 8-listków
Carl Zeiss FLEKTOGON 35/2,8
JUPITER-6-2 180/2,8
Wiele uwagi w swoich produkcjach poświęcamy również dla dźwięku. Często nas o to pytacie, ponieważ konkurencja bardzo rzadko zwraca na ten ważny aspekt swoją uwagę. A nie jest to sprawa prosta. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że pracujemy na rożnych salach, kościołach i cerkwiach, a to wymusza na nas pełne przygotowanie do profesjonalnego dźwięki. Mało tego - dźwięku wysokiej jakości.
Zacznijmy od kościoła. Przede wszystkim w kościele używamy tylko rejestratorów ZOOM H1. Małe, sprytne urządzenie, które można ukryć w pobliżu głośników, wzmacniacza i pobrać sobie dźwięk przewodowo bezpośrednio do urządzenia. Dźwięk w tej sytuacji nie jest nagrywany bezpośrednio przez mikrofony w rejestratorze, ponieważ nie nadają się one zupełnie, z uwagi na zwiększone ciśnienie akustyczne tuż przy pracujących głośnikach. Dodatkowo jeszcze używamy małego mikrofonu "pchełki" od RODE, aby zmniejszyć fizyczną czułość nagrania, a tym samym wyeliminować większość szumów przy jednoczesnym zachowaniu szerokiego pasma rejestracji dźwięku.
Później w post produkcji dźwięk jest poddawany osobnej obróbce, czyszczeniu i poprawie jakości tak, aby Wasza przysięga była dobrze słyszalna. Dodatkowo tak dla bezpieczeństwa pracują mikrofony kierunkowe, jednak z uwagi na duże pogłosy nie używamy ich jako główne ścieżki dźwiękowe. Służą jako sprzęt awaryjny, gdyby z jakiegoś powodu rejestrator nas zawiódł.
Zawsze więc macie pewność, że dźwięk będzie wysokiej jakości i nagrany prawidłowo.
Na sali to już inna historia. Tam używamy dwóch modeli: ZOOM H4 I Olympus LS 100. Choć ten ostatni z racji dużego poboru mocy, głównie służy jako zapasowy. Główny rejestrator zawsze pracuje podpięty w mikser zespołu. Daje to czysty, oryginalny dźwięk łącznie z wokalami i pełnym instrumentarium. Dosłownie tak jak byśmy słuchali płyty CD. Jakość nagrania jest bardzo wysoka. Przestrzeń bitowa to przynajmniej 48 bit. Daje to potem duże możliwości poprawy dźwięku w postprodukcji bez utraty jego jakości.
Dodatkowo jeszcze jeden rejestrator przechwytuje dźwięk bezpośrednio z sali. Jest to potem miksowane w trakcie montażu filmu i w odpowiedniej proporcji dodawane do całej ścieżki w filmie. Daje to naturalny efekt przestrzeni i delikatnie słyszalne odgłosy z sali ( oklaski, śpiew Gości itd ). Dlatego też po odpowiedniej obróbce dźwięk w naszych filmach jest tak dobry. Muzyka jest słyszalna bardzo dobrze. Słyszycie wszystkie instrumenty i wokale, a dodatkowo też odgłosy z sali nie są całkowicie odcięte.
I trzecia sprawa, po to aby zabezpieczyć się jeszcze bardziej, działają też na każdym urządzeniu wideo oddzielny mikrofon kierunkowy. Tak awaryjnie, aby była pewność nagrania dźwięku. Po za obrazem dźwięk również ma ogromne znaczenie w filmie, który potem od nas otrzymujecie. Własnie dlatego warto pracować właśnie z nami.
Karty pamięci
Najwyższa jakość od Sandisk
Aby zachować odpowiednią szybkość pracy, a przede wszystkim zminimalizować utratę danych, przez uszkodzenie karty pamięci korzystamy od lat tylko z kart od Sanndiska. Testowaliśmy karty ADATA i Sony, ale niestety zbyt często nam padały nawet na imprezie, więc nie było o tym mowy. Już od 3 lat korzystamy tylko z kart Sandisk. I to tylko z najwyższych i najszybszych modeli. Głównie z 64 GB i 128 GB.
Główne karty, które obecnie używamy to:
SanDisk ULTRA MICRO SD SDXC A1 64GB 100MB/S
Sandisk Extreme Pro Karta SDXC 256GB 170MB/s V30
Sandisk Extreme Pro Karta SDXC 64GB 170MB/s V30 U3
Sandisk Extreme Karta SDHC 32GB 90MB/s V30 U3
Sandisk Extreme Pro Karta Micro SDXC 64GB 170MB A2
Monopody i statywy
Akcesoria pomocnicze...
Ale to prawidłowego wykorzystania naszego sprzętu DSLR i aparatów potrzebujemy jeszcze doskonałe Monopody od Manfrotto i statywy. Również dla ochrony sprzęte wysokiej klasy torby i plecaki sprawiają, że wszystko jest odpowiednio zabezpieczone, również od wody i zimna. Dzięki temu chronimy sprzęt, przed nadmiernym z użyciem fizycznym i uszkodzeniami fizycznymi.
Dodatkowo specjalne zaczepy i uchwyty do aparatów serii EOS M, które zastępują nam już często same kamerki GoPro ze względu na lepszą jakość nagrania. Mocowania na stoły, czy też specjalne statywy stołowe, które nie raz widzicie na na Waszych stołach biesiadnych na imprezie. To nowatorskie rozwiązania, które sprawiają, że jakość jest taka wysoka. Dbamy o wiele szczegółów, które dla innych nawet nie są istotne.
Specjalne głowice kulowe stosowane w naszych statywach i sliderach, gwarantują płynne ruchy i brak lagów w trakcie poruszania się aparatem na statywie czy monopodzie.
W naszej stajni są m.in.
Monopod CAYER AF34DV z głowicą olejową H4
Manfrotto MK290XTA3-BH 290 Xtra gł kul 496
Manfrotto MVMXPROA42W Monopod Video RC2
Statyw Stołowy Xiletu FM5C-MINI
Software
Oprogramowanie i wtyczki...
Sprzęt to jedno...a oczywiście stosowane oprogramowanie, kodeki i indywidualna obróbka zdjęć, czy filmów, to już co innego. W kwestii fotografii to używamy kilku programów zależnie od potrzeb. Nowości w postaci programów od Afinity, Magix Software, NERO i inne. Zdecydowanie lepsze od tradycyjnie stosowanych programów. Każdego roku wykonujemy pełne instalacje nowych wersji oprogramowania, aby służyły nam już na kolejny sezon.
W trakcie montażu filmu stosujemy też profesjonalny Color Grading z pakietami od RED GIANT. To genialne narzędzia stosowane przy produkcjach na całym świecie między innymi w oprogramowaniu telewizyjnym Avid. Bierzemy przykład od najlepszych i zapewniamy Wam najwyższa jakość.
Nasze stacje robocze pracują tylko na systemach WIN 10. To rewelacyjny system wspierający obliczenia z akceleracją kart graficznych. Dlatego bez problemu możemy obsługiwać sprawnie rozdzielczości 4K, wszelkie pliki proxy i szybką obróbkę zdjęć w formatach RAW, PNG i TIFF.
Stacje robocze
Komputery i komponenty...
Nie ma żadnego ALE, gdy musimy mieć konkretną moc obliczeniową. Od zawsze korzystamy z platform opartych na procesorach AMD. Teraz pracują z nami procesory Ryzen 7 i Ryzen 9. Dodatkowo podwójne karty graficzne NVIDIA 2080 TI od Gigabyte. Bo też musicie wiedzieć, że tak jak i karty, tak samo płyty główne to u nas tylko od Gigabyte. Dzięki temu mamy ogromną moc obliczeniową, aby przekierować wszystko właśnie do obróbki materiałów 4K bez zbędnych opóźnień.
Pamięci DDR4 Fury 32GB 3000 HyperX, które pracują w każdej maszynie już zostały przez nas mocno rozgrzane. Wszystko działa bez zarzutu i warto było zaufać tej marce.
Super dodatkiem jest korzystanie ze specjalistycznych kart CREATIVE LABS Sound Blaster ZX, które pozwalają nam bardzo precyzyjnie dokonywać poprawy jakości dźwięku w filmach i w połączaniu ze słuchawkami od Sennheiser daje to nam ogromną przewagę na konkurencją. Wybraliśmy dla Was najlepsze komponenty. To ma ogromne znaczenie w późniejszej pracy nad Waszą imprezą.